مدارس محیط زیستی مدارسی هستند که آموزشدهندگان و فراگیرانش بر بنیاد رابطهای خطی و نه از بالا به پایین و مبتنی بر رویکردی دانشی، بینشی و رفتاری، از فهم بومشناختی (اکولوژیک ) برخوردار شده و موازین محیط زیستی در آن رعایت شود چه از لحاظ انسانی (کارکنان، آموزگاران و دانشآموزان به رعایت الگوهای محيط زيستي متعهد باشند) و چه از لحاظ ساختاری (استانداردهای محيط زيستي در ساختمان مدرسه لحاظ شده باشد)را مدرسه محیط زیستی میگویند. مدرسه محیط زیستی فضایی است که در آن تمامی اعضای جامعه دانشآموزی متشکل از آموزگاران، دانشآموزان، اولیاء و مربیان به کسب آموزش و مهارتهای محیط زیستی مبادرت میکنند و در تأسیس و استقرار آن ضوابط و استانداردهای محیط زیستی لحاظ شده است.
مدارس محیط زیستی در دنیا با واژگان دیگری همچون "مدارس سبز"، "مدارس سالم"، "مدارس پایدار" و " مدارس دارای عملکرد بالا" نیز شناخته میشوند. در واقع این برنامه ابتکاری اساسی بوده که جوانان را تشویق به شرکت در فعالیتهای محیط زیستی می کند تا برای آنها این فرصت را فراهم نماید تابه طور فعال از محیط خود محافظت کنند. فعالیت محیط زیستی برای دانش آموزان از کلاس درس شروع می شود، سپس آن را به مدرسه گسترش می دهند و در نهایت، هدف، پرورش تغییر در جامعه بزرگتر است.
از طریق این برنامه، جوانان حس موفقیت را تجربه می کنند و قادر می شوند در سیاست های مدیریت زیست محیطی مدارس خود، شرکت نمایند و در نهایت نسبت به صدور گواهینامه و اعتبار که همراه با اعطا پرچم سبز است را تجربه کنند. برنامه مدارس محیط زیست راه ایده آلی است تا دانش آموزان بتوانند در مسیر معنی داری نسبت به بهبود محیط زیست در هر دو محیط مدرسه و جامعه محلی گام بردارند.
بنياد بين المللی آموزش محيط زيستFEE(Education Environmental for Foundation)،نهادی غيرانتفاعی است كه در سال ۱۹۸۱ با هدف ارتقای توسعه پايدار در سطح جهانی از طريق آموزش زيست محيطی (آموزش رسمی در مدارس، تربيت كاركنان و افزايش آگاهي عمومی) ازسوی كشورهاي اروپايی تاسيس شده است. اين بنياد تاكنون توانسته است نقش موثری در دستيابی به اهداف تعيين شده دهه آموزش برای توسعه پايدار (۲۰۱۴-۲۰۰۵) در عرصه جهاني داشته باشد تا آنجا كه اين برنامه به عنوان طرح برگزيده برنامه محيط زيست ملل متحد (UNEP)در عرصه آموزش محيط زيست انتخاب شده است. شايان ذكر است FEE در هر يك از كشورهای عضو تنها يك نماينده رسمی دارد كه پس از گذشت پنج سال عضويت موقت در صورت مطلوب بودن عملكرد آنان، عضويت دائمی را دريافت می كنند. از سوی ديگر با توجه به مميزهای سخت گيرانه FEE در انتخاب اعضای خود، فقط ۶۹ كشور توانستهاند عضو اين بنياد مهم زيست محيطی شوند. مجتمع ربانی از سال 1390 با این بنیاد همکاری داشته است.
یکی از مهمترین برنامه های بین المللی که در چارچوب استانداردهای FEE درسراسر جهان درحال اجراست برنامه بین المللی مدارس محیط زیستی Eco-Schools است. این برنامه با هدف آموزش محیط زیست در نظام آموزش رسمی کشور در هفت مرحله و بر اساس استانداردهای کنترل پروژه/ مدیریت محیط زیست ISO14001/EMAS برنامه ریزی شده است و در نهایت مدارس عضو پس از گذراندن مراحل هفتگانه برنامه، پرچم ویژه مدارس محیط زیستی را به عنوان نماد جهانی FEE دریافت می کنند که مجتمع فرهنگی آموزشی ربانی در سال 1393 به دریافت پرچم سبز نائل شده است.
برنامه LEAF از برنامه های وابسته به بنياد بين المللی آموزش محيط زيستFEE در مورد آموزش و یادگیری در مورد جنگل ها و حفظ جنگلها که مجتمع ربانی افتخار آن را دارد که یکی از نامه های دانش آموزان این مجموعه در مورد حفظ جنگل ها برنده در مسابقه سازمان ملل گردید.
شبکه محیط زیستی آنلاین ENO(Environment On Line) یک مدرسه مجازی جهانی و شبکه ای برای توسعه پایدار است که پایگاه آن در فنلاند می باشد. مجتمع ربانی از سال 1385 با این شبکه مجازی فعالیت داشته است.
مجتمع ربانی پرچم محیط زیست را از سرکار خانم ابتکار(ریاست سازمان محیط زیست و معاونت رییس جمهور)، ریاست محترم آموزش و پرورش و نمایندگان رسمی FEE طی مراسمی با حضور دانش آموزان دریافت نموده است.
از لحاظ زیست محیطی هر سیستم 3 کیلوواتی فتوولتائیک از انتشار 800 کیلوگرم گاز co2و آلایندههای زیست محیطی در سال جلوگیری مینماید. لذا مجتمع فرهنگی آموزشی ربانی به عنوان اولین مجتمع دارنده نیروگاه تولید انرژی پاک از انتشار بیش از 4.400 کیلوگرم تقریبا 4.5 تن گاز co2 و دیگر آلایندههای مخرب زیست محیطی جلوگیری مینماید.
مجتمع ربانی مجهز به خشک کن خورشیدی است که گرما و برق مورد نیاز کاملا ازتابش خورشید تامین می گردد. ظرفیت دستگاه 120 کیلو برای انواع میوه و صیفی جات و برای سبزیجات 300 کیلو در روز می باشد.