طرح تعالی

رویکرد مجتمع فرهنگی آموزشی ربانی همواره به دنبال ارتقا کیفیت مطابق با سند بنیادین آموزش و پرورش است. ما بر این باوریم که مدرسه به عنوان نهاد فرهنگی، مولد سرمایه اجتماعی است. لذا با تاکید بر جریان تربیت برای شکوفایی فطرت به دنبال روش و طریقی در جهت درک و اصلاح موقعیت و نگاهی یکپارچه و تلفیقی بر هویت انسان برای کسب شایستگی در تمام ابعاد و ساحت های تربیتی هستیم. این نگرش با رویکرد تکاملی از مقطع پیش دبستانی تا پایان فارغ التحصیلی و ورود به عرصه اجتماع طراحی شده است.

رویکرد پیش دبستان و دبستان :

  • بهره گیری از پژوهش کیفی در قالب اقدام پژوهی و درس پژوهی
  • تقویت و ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری

برای دستیابی به :

  • کسب شایستگی اعتماد به نفس و استقلال شخصیتی
  • کسب شایستگی احترام دانش آموختگان به قانون و التزام به رعایت آن
  • تاکید بر کسب دانش، مهارت و نگرش متناسب با واحدهای درسی ابتدایی

رویکرد متوسطه یک :

  • پرهیز از تمرکز گرایی و جلب و تقویت مشارکت جویی دانش آموزان در اداره مدرسه

برای دستیابی به :

  • کسب شایستگی کرامت اخلاقی و عزت نفس
  • کسب شایستگی برخورداری از روحیه مسوولیت پذیری و انگیزه مشارکت در فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی
  • کسب شایستگی برخورداری دانش آموختگان از روحیه سپاسگزاری و قدرشناسی از نعمات الهی
  • کسب شایستگی مشارکت و همکاری در فعالیت های گروهی
  • کسب شایستگی برخورداری از ذهن پژوهنده و پرسشگر از چیستی و چرایی و چگونگی پدیده های هستی برای کسب دانش و نگرش و مهارت متناسب با واحدهای درسی


رویکرد متوسطه دوم :

  • تقویت فرهنگ کار تیمی و مشارکتی به قصد هم افزایی توانمندی های مهارتی
  • تاکید بر تقویت روحیه کارآفرینی
  • صعود از یادسپاری موضوعی دروس به اندیشه ورزی و خردورزی

برای دستیابی به :

  • کسب شایستگی روحیه تحقیق، تفکر، تعقل، تعمق، نقد و ابتکار
  • کسب شایستگی برخورداری از روحیه امید به آینده
  • پرورش نیروی انسانی ماهر و اندیشمند متناسب با نیاز جامعه پایدار

رویکرد سازمانی:

  • رویکرد راهبردی تربیتی و تکاملی با هدف پرهیز از مدیریت اداری و کنترل گر
  • ایجاد سازمان یادگیرنده در جهت پرورش یادگیرندگان مادام العمر
  • جذب فارغ التحصیلان ربانی و پرورش نیروی کارآمد و متعهد با انگیزه و دارای تعلق سازمانی به عنوان سرمایه های اجتماعی


 

نمودار چشم انداز مجتمع ربانی به تعلیم و تربیت بر مبنای سند طرح تحول

 

 

اصول حاکم بر برنامه‌های درسی و خصوصیات مدرسه صالح در سند طرح تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی

 

چشم اندازحیات طیبه در رویکرد برنامه ریزی درسی ملی

بعد میان فرهنگی:
Life link- همایش و کنفرانس های بین المللی- مسابقات (ایران اپن)- خودکارآمدی- اقوام ایرانی- اردوها

بعد اجتماعی :
مسابقات بین المللی- فعالیت های محیط زیست جهانی- دلبستگی به مدرسه- کارگاه های ارتباط مؤثر- کمک به مردم ستمدیده- برگزاری جشن فارغ التحصیلی- کمک به محک- برگزاری فعالیت های گروهی آمادگی دفاعی- کارگاهها- معرفی کتاب

بعد محیط زیست :
گلکاری- کاشت درخت- صرفه جویی- بازیافت – انرژی های باک و تجزیه پذیر- انرژی خورشیدی- کلاس و کارگاه های کاردستی با استفاده از مواد بازیافتی- تمام فعالیت های ورزشی- تغذیه- دندان- بهداشت – آمادگی جسمانی

بعد معنوی :
نماز- نهج البلاغه- مراسم دعا و نیایش– برگزاری کارگاه های مدیریت ذهن – حفظ قرآن- قرائت قرآن- برگزاری مسابقات دینی- دوره های آموزش اخلاق در خانواده – ایام الله و بزرگداشت روزها-نماز جماعت

بعد اقتصادی حرفه‌ایی :
کارآفرینی- کارت عابر بانک دانش آموزی- راهنمای مشاغل فعالیت معلمان در فضای باز( اردو و بازدیدها- پیشگیری از بیماری های عضلانی اسکلتی – مدیریت شخصی(مانور زلزله)- نقش های اجتماعی- انتخاب رشته تحصیلی- جلسات شورای دبیران

بعد فرهنگی هنری :
شرکت در جشنواره ها- ایران شناسی- جشنواره نقاشی – مسابقات نوروزی هفت سین- یلدا- نمایشگاه کتاب – عشق ورزی- مهارت های اجتماعی – برقراری ارتباط هوش هیجانی- جشن شکوفه ها-دفاع مقدس

بعد علمی :
المپیادها- ایران اپن- انجمن‌های پژوهشی- پژوهش و توسعه- شرکت در مسابقات- ابتکارات و نوآوریی‌ها- جلسات آموزشی- جشنواره خلاقیت رباتیک- آموزش‌های مکمل –جلسات آموزشی- ارتقا مهارت تدریس و روش‌ها

بعد فناوری :
Elearning– مهارت های روز- سامانه مدیریت یادگیری- IT- تخته هوشمند- آشنایی با کامپیوتر و فناوری و مهارت های رباتیک- تکنولوژی آموزشی – جلب مشارکت در حیطه های تخصصی اولیاء- به کار گیری ابزارهای هوشمند در فرآیند آموزشی