رویکرد مجتمع فرهنگی آموزشی ربانی همواره به دنبال ارتقا کیفیت مطابق با سند بنیادین آموزش و پرورش است. ما بر این باوریم که مدرسه به عنوان نهاد فرهنگی، مولد سرمایه اجتماعی است. لذا با تاکید بر جریان تربیت برای شکوفایی فطرت به دنبال روش و طریقی در جهت درک و اصلاح موقعیت و نگاهی یکپارچه و تلفیقی بر هویت انسان برای کسب شایستگی در تمام ابعاد و ساحت های تربیتی هستیم. این نگرش با رویکرد تکاملی از مقطع پیش دبستانی تا پایان فارغ التحصیلی و ورود به عرصه اجتماع طراحی شده است.
رویکرد پیش دبستان و دبستان :
- بهره گیری از پژوهش کیفی در قالب اقدام پژوهی و درس پژوهی
- تقویت و ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری
برای دستیابی به :
- کسب شایستگی اعتماد به نفس و استقلال شخصیتی
- کسب شایستگی احترام دانش آموختگان به قانون و التزام به رعایت آن
- تاکید بر کسب دانش، مهارت و نگرش متناسب با واحدهای درسی ابتدایی
رویکرد متوسطه یک :
- پرهیز از تمرکز گرایی و جلب و تقویت مشارکت جویی دانش آموزان در اداره مدرسه
برای دستیابی به :
- کسب شایستگی کرامت اخلاقی و عزت نفس
- کسب شایستگی برخورداری از روحیه مسوولیت پذیری و انگیزه مشارکت در فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی
- کسب شایستگی برخورداری دانش آموختگان از روحیه سپاسگزاری و قدرشناسی از نعمات الهی
- کسب شایستگی مشارکت و همکاری در فعالیت های گروهی
- کسب شایستگی برخورداری از ذهن پژوهنده و پرسشگر از چیستی و چرایی و چگونگی پدیده های هستی برای کسب دانش و نگرش و مهارت متناسب با واحدهای درسی
رویکرد متوسطه دوم :
- تقویت فرهنگ کار تیمی و مشارکتی به قصد هم افزایی توانمندی های مهارتی
- تاکید بر تقویت روحیه کارآفرینی
- صعود از یادسپاری موضوعی دروس به اندیشه ورزی و خردورزی
برای دستیابی به :
- کسب شایستگی روحیه تحقیق، تفکر، تعقل، تعمق، نقد و ابتکار
- کسب شایستگی برخورداری از روحیه امید به آینده
- پرورش نیروی انسانی ماهر و اندیشمند متناسب با نیاز جامعه پایدار
رویکرد سازمانی:
- رویکرد راهبردی تربیتی و تکاملی با هدف پرهیز از مدیریت اداری و کنترل گر
- ایجاد سازمان یادگیرنده در جهت پرورش یادگیرندگان مادام العمر
- جذب فارغ التحصیلان ربانی و پرورش نیروی کارآمد و متعهد با انگیزه و دارای تعلق سازمانی به عنوان سرمایه های اجتماعی
چشم اندازحیات طیبه در رویکرد برنامه ریزی درسی ملی
بعد میان فرهنگی:
Life link- همایش و کنفرانس های بین المللی- مسابقات (ایران اپن)- خودکارآمدی- اقوام ایرانی- اردوهابعد اجتماعی :
مسابقات بین المللی- فعالیت های محیط زیست جهانی- دلبستگی به مدرسه- کارگاه های ارتباط مؤثر- کمک به مردم ستمدیده- برگزاری جشن فارغ التحصیلی- کمک به محک- برگزاری فعالیت های گروهی آمادگی دفاعی- کارگاهها- معرفی کتاببعد محیط زیست :
گلکاری- کاشت درخت- صرفه جویی- بازیافت – انرژی های باک و تجزیه پذیر- انرژی خورشیدی- کلاس و کارگاه های کاردستی با استفاده از مواد بازیافتی- تمام فعالیت های ورزشی- تغذیه- دندان- بهداشت – آمادگی جسمانیبعد معنوی :
نماز- نهج البلاغه- مراسم دعا و نیایش– برگزاری کارگاه های مدیریت ذهن – حفظ قرآن- قرائت قرآن- برگزاری مسابقات دینی- دوره های آموزش اخلاق در خانواده – ایام الله و بزرگداشت روزها-نماز جماعتبعد اقتصادی حرفهایی :
کارآفرینی- کارت عابر بانک دانش آموزی- راهنمای مشاغل فعالیت معلمان در فضای باز( اردو و بازدیدها- پیشگیری از بیماری های عضلانی اسکلتی – مدیریت شخصی(مانور زلزله)- نقش های اجتماعی- انتخاب رشته تحصیلی- جلسات شورای دبیرانبعد فرهنگی هنری :
شرکت در جشنواره ها- ایران شناسی- جشنواره نقاشی – مسابقات نوروزی هفت سین- یلدا- نمایشگاه کتاب – عشق ورزی- مهارت های اجتماعی – برقراری ارتباط هوش هیجانی- جشن شکوفه ها-دفاع مقدسبعد علمی :
المپیادها- ایران اپن- انجمنهای پژوهشی- پژوهش و توسعه- شرکت در مسابقات- ابتکارات و نوآورییها- جلسات آموزشی- جشنواره خلاقیت رباتیک- آموزشهای مکمل –جلسات آموزشی- ارتقا مهارت تدریس و روشهابعد فناوری :
Elearning– مهارت های روز- سامانه مدیریت یادگیری- IT- تخته هوشمند- آشنایی با کامپیوتر و فناوری و مهارت های رباتیک- تکنولوژی آموزشی – جلب مشارکت در حیطه های تخصصی اولیاء- به کار گیری ابزارهای هوشمند در فرآیند آموزشی