دستاوردها- رتبه اول

سه رتبه همزمان اول، دوم و سوم دومین دوره مسابقات ربوکاپ آسیایی و اقیانوسیه 2018

رتبه اول: تیم RMC-iHOME

نام پروژه: طراحی و ساخت ربات خانگی

اعضای گروه: دلارام خرم، نازنین بساطی، سیده هانیه حاج اصغری، مهرگان معصومی


رتبه دوم :تیم RMC-iShop

نام پروژه: طراحی و ساخت اتاق فروشگاه هوشمند

اعضای گروه: سیده هانیه حاج اصغری


رتبه سوم: تیم RMC- AQroom

نام پروژه: طراحی و ساخت اتاق فرار هوشمند

اعضای گروه: دلارام خرم، سیده هانیه حاج اصغری، پارمیس واقف داوری، دنیز مشکین فام، نازنین بساطی، مهرگان معصومی



رتبه اول مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران اپن سال 2015 بخش ربات های نمایشی

(طراحی و ساخت تجهیزات آموزشی به منظور تسهیل فرآیند یادگیری کودکان استثنایی)

اعضای گروه:ملیکا مازارزاده، اسما دژآگاه، فائزه جعفری، سرمه ندیمکار، فاطمه نجیبی، چکاوک نصیری، نیلوفر بلوچ فرد، ملینا مصطفوی، سارا عبدالرسول، رومینا ایوبی، فرگل عظیمی، پارمیس رزم آرا

یکی از مسائل پیش روی جوامع مشکلات ناشی از عقب‌ماندگی‌های جسمی، حرکتی و ذهنی افراد است. این افراد با وجود شرایط خاصی که دارند، در برخی موارد بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی و امکانات مناسب با شرایطشان، آموزش می بینند و از امکانات و تجهیزات بازی در مکان‌های عمومی بی بهره هستند.. ‌این محرومیت ها اعتماد به نفس و امید ‌آنان را کاهش می دهد و تعداد زیادی از این افراد در سنین پایین آموزش را کنار می گذارند. هم چنین به علت شرایط خاص جسمی و ذهنی و نداشتن امکانات، استفاده از تجهیزات تفریحی مورد استفاده کودک هم‌سنشان برایشان مقدور نیست. برای کاهش مشکلات ‌این کودکان، باید راه حل های مناسب پیدا نمود . وجود مشکلات مکرر موجب شده است پژوهشگران به منظور کاهش مشکلات تحقیقات بسیاری انجام دهند. پروژه‌ای حاضر به منظور کاهش مشکلات و تسهیل امور کودکان ناتوان جسمی، حرکتی و ذهنی تعریف و در دو بخش الکترونیک و مکانیک پیاده سازی شده است. برای افراد نابینا میزی که بر روی آن می‌توان حروف مختلف فارسی و انگلیسی را به زبان بریل نمایش داد و همچنین برای کودکانی که اختلالات جسمی‌دارند، بازی‌هایی طراحی شده که برای ارتقای سطح توانایی جسمی ‌و تقویت سیستم عصبی آنان مفید است و باعث شادی و نشاط آن‌ها می‌شود . در نتیجه با تقویت عضلات جسمی ‌و حرکتی آنها و به وجود آمدن محیطی شاد برای بازی کردن ‌این افراد، به اعتماد به نفس آن‌ها افزوده می‌شود. طراحی و ساخت سیستم‌های خودکار، به منظور هوشمند سازی مدارس استثنایی، ضمن ایجاد سرگرمی ، مشکلات آموزشی این افراد را کاهش می‌دهد و سطح تشخیص مسیر برای کاربر را بالا می‌برد.



رتبه اول مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران اپن سال 2014 بخش ربات های نمایشی

(طراحی و ساخت اسباب بازی 40 تکه به منظور تسهیل فرآیند آموزش)

اعضای گروه: ملیکا مازارزاده، مبینا حسن بابایی،سرمه ندیمکار

طراحی وساخت بازیهایی که هوش کاربر رابه چالش کشیده وباعث درک بهترقوانین فیزیک شود،به رشد ذهنی کمک کرده و در صورت داشتن جذابیت او را از روی آوردن به بازی های مخرب رایانه ای باز می‌دارد ماشین چهل‌تکه (The Rube Goldberg Machine) مجموعه‌ای شامل چندین مکانیزم با کارکرد‌های متوالی و یک گوی به عنوان عامل به حرکت در‌آوردن این مکانیزم‌ها می باشد. این مجموعه شامل دو بخش "میز بازی" و "ماشین" است. از مزایای این پروژه میتوان به ایجاد یک سرگرمی سالم برای کودکان و نوجوانان ، سنجش مهارت های جسمی و ذهنی، تقویت مهارت های فردی و گروهی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی، پرورش ذهن، ایجاد انگیزه در کاربر برای یادگیری مباحث علمی (اصول ابتدایی مکانیک، قوانین پایه‌ای فیزیک و...)، آموزش مفاهیم مورد نیاز برای این رده‌سنی به روش بازی برای تثبیت بیشتردر ذهن، کسب مهارت در زمینه های مکانیک، الکترونیک و رباتیک و نیز آشنایی کاربر با فرهنگ و بازی های سنتی و ... اشاره کرد.



رتبه اول مسابقات دو سالانه طراحی و ساخت اسباب بازی دانشگاه صنعتی شریف

اعضای گروه: راز عبداللهی



رتبه اول اولین کنفرانس دانش آموزی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

(طراحی و ساخت هاورکرافت تک سرنشین)

اعضای گروه: سارا ارژنگ، النار بشر، ملودی حوصله پور،فاطمه ساروی،ملیکا شمس،پرند صمدی، گلناز لوایی، گلناز مزینی، افشام معاونی، زهرا اکبرپور، ارغوان باقری، صبا حاجیلو، سلوا علینژاد، شهلا قنبری، نگین کتابی، سارا مطهری وشکیبا نظری

هاورکرافت شناور 2 منظوره میباشد که با استقرار به روی بالشتکی از هوای فشرده روی سطوح آبی و خاکی حرکت میکند. هوای ورودی به هاورکرافت توسط پروانه به زیر سازه و بالشتکها منتقل شده و سبب خیزش و یا بلند شدن وسیله از روی سطوح و استقرار آن بر روی بالشتکی از هوای فشرده میشود. در این پروژه سعی بر آن میشود که هدایت و کنترل هاورکرافت توسط سیستمهای الکترونیکی به صورت بردهای الکترونیک در راستای اصلاح مسیر حرکتی هاورکرافت، کمک کند و هاورکرافت بتواند مسیری امن و ایمن را طی کند. هدف از انجام این پروژه آشنایی دانش آموزان با موارد الکترونیکی در راستای اتو پایلوت کردن اجسام متحرک می باشد.روند انجام پروژه به علت جدید بودن آن از بخش های هوا وفضا( ساخت وسیلهی اصلی)و الکترونیک( سیستم اتو پایلوت 2 بعدی) کاملأ مشخص نیست. بعد از اجرای ساخت وسیله در راستای بخش الکترونیک پروژه پیش رفته و قطعات موردنظرساخته میشود.



رتبه اول مسابقه تبیان دانشگاه شهید بهشتی

(طراحی و ساخت زیر دریایی با قابلیت نمونه برداری)

اعضای گروه: فاطمه ساروی ،پرند صمدی، گلناز لوایی، گلناز مزینی، زهرا اکبرپور، ارغوان باقری، صبا حاجیلو، سلوا علینژاد، شهلا قنبری، پارمیس رزم آرا، ، سحر میری

امروزه استفاده از رباتهای زیردریایی در بسیاری از امور رواج یافته و جایگاه خود را در امور گوناگون پیدا کرده است و عده‌ی زیادی در سراسر جهان رو به ساخت آنان آورده اند. این پروژه نیز سعی در طراحی و ساخت این دستگاه را دارد. در ابتدا، هدفهای ساخت از این پروژه بررسی شد که این اهداف به این شرح است: حرکت و نمونه برداری از سیالات، شناسایی ناخالصیهای موجود در آن، عکس و فیلمبرداری از محیط اطراف خود، پردازش اطلاعات داده شد به دستگاه با استفاده از امکانات و سنسورهای تعبیه شده روی دستگاه و همچنین کند و کاو در مناطق صعب العبور برای انسان مانند مردابها و ... است. در فازهای بعدی نیز میتوان به کنترل لوله های نفتی و جلوگیری از نشت آن ها و ... اشاره کرد. اساس کار این دستگاه به این شرح است که در ابتدا بعد از تحقیق و جست وجو فراوان مرحله طراحی آغاز شد و طرحهای اولیه کشیده شد و در ادامه در قسمت ساخت با استفاده از دستگاههای مخصوص بدنهی اصلی شکل گرفت و قسمتهای مربوط به الکترونیک روی آن نصب گردید.


رتبه اول دومین کنفرانس دانش آموزی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

(سامانه هوشمند کشاورزی (درجه بندی هوشمند محصولات باغی))

اعضای گروه: ملینا مصطفوی، ریحانه جعفری و نیکتا گوهری، دریا نامداری، مهسا موسی خان بختیاری

در پی رشد چشمگیر و روزافزون جمعیت دنیا، روز به روز نیاز به مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز بیشتر می‌شود؛ تا جایی که امروزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین راه های کسب درآمد برای دولت‌هاست. ولیکن همراه با گسترش کشاورزی و نیاز به بازدهی بالا در این امر، روز به روز مشکلات موجود در حین انجام کلیه فعالیت‌های کشاورزی نیز بیشتر مشاهده شده و بیشتر انسان را به یافتن راهی جهت برطرف کردن این مشکلات ترغیب می‌کند. مشکلاتی اعم از: به هدر رفتن آب در هنگام آبیاری گیاهان، حمله‌ی آفات کشاورزی به مزارع، سرعت کم دسته بندی و درجه بندی محصولات کشاورزی و مشکلات موجود هنگام کاشت گیاهان و نیاز بالا به نیروی انسانی در حین انجام فعالیت‌های کشاورزی. در بسیاری از موارد با استفاده از ماشین‌های مکانیزه و هوشمند، می‌توان مشکلات را به حداقل رسانده و برخی از مشکلات موجود درکشاورزی را بدین وسیله برطرف کرد. برای مثال می‌توان موجب بالا رفتن سرعت و تا حدی دقت انجام امور شد. پروژه‌ی هوشمند سازی خدمات کشاورزی به منظور رفع مشکلات و تسهیل امور در خدمات کشاورزی است که در چهاربخش الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و شیمی پیاده سازی شده‌است.



رتبه اول مسابقه سامانه های هوا وفضا دانشگاه صنعتی شریف

(طراحی و ساخت بالن)